Invloed van het weer op de dienstregeling

NS en ProRail werken nauw samen om ook bij extreem weer reizigers betrouwbaar vervoer en goede reisinformatie te kunnen bieden. De winter van 2015-2016 was vrij zacht. Begin januari heeft NS ijzeltreinen ingezet, vooral op de spoorlijnen naar Zwolle, Leeuwarden, Groningen, Deventer en Enschede. Deze treinen schrapen ijzel van de bovenleiding, om zo de kans op hinderlijke ijsgroei tijdens de nacht te verkleinen. De ijzeltreinen zijn één van de maatregelen van NS, ProRail en de overige spoorvervoerders om treinen ook tijdens winterweer volgens dienstregeling te kunnen laten rijden. Ook tijdens de herfst hebben we maatregelen genomen. Zo hebben we dit jaar opnieuw speciale gel (Sandite) ingezet tegen gladde sporen. Op de onderhoudsplaatsen werkten monteurs 24-uur per dag door om schade aan de zogeheten vierkante wielen te repareren. Enkele dagen in november reden op twee trajecten minder Intercity’s vanwege materieelproblemen.
Om na drie achtereenvolgende zachte winters toch alert te blijven en de kennis binnen NS en ProRail over weersinvloeden op peil te houden, hebben er in 2016 opnieuw drie gezamenlijke oefeningen plaatsgevonden.