Verbeterde reisinformatie

Jaarlijks geeft de NS meer dan 500 miljoen reisadviezen over de dienstregeling, werkzaamheden en verstoringen. In 2016 verschaften wij in ruim 82,0% van de ontregelingen tijdig informatie, (2015: 79,4%). De waardering van onze reisinformatie van deur tot deur steeg dit jaar en kwam uit op 83,2% (2015: 78,5). Met correct en tijdig reisadvies krijgen reizigers meer controle en kunnen ze betere keuzes maken.

Online Reisplanner verbeterd

Gemiddeld vragen reizigers 137.000 keer per dag een reisadviezen op via de reisplanner op internet. In 2016 zijn nieuwe functies toegevoegd:

  • Plannen van deur tot deur met alle vormen van openbaar vervoer, inclusief routekaart

  • Treinsamenstellingen, zodat reizigers rekening kunnen houden met eventuele drukte

  • Prijzen van internationale reizen

  • Gemakkelijk bestellen van binnenlandse en internationale tickets

Verbeteringen Reisplanner Xtra

Via de app Reisplanner Xtra geeft NS dagelijks 800.000 reisadviezen. De app is inmiddels 5,6 miljoen keer gedownload. Enkele verbeteringen in de Reisplanner app:

  • Direct vanuit de app een kaartje kopen

  • Treinradar: bekijk waar een trein zich nu bevindt

  • Plannen van deur tot deur met alle vormen van openbaar vervoer

Prestatie-indicatoren van de vervoersconcessie

Prestatie-indicator

Realisatie 2016*

Realisatie 2015

Streefwaarde 2019

Bodemwaarde 2016

Reisinformatie in de treinketen

85,8%

81,8%

82%

78%

  • *De stijging ten opzichte van 2015 is mede het gevolg van een correctie in 2016 als gevolg van een onjuiste systeeminstelling. Dit is hersteld waardoor de scores rond de 3,5 procentpunt hoger zijn dan 2015.