Abellio Rail Noordrijn-Westfalen Eind 2016 werd Düsseldorf via het Niederrhein-Netz (NRN) met Emmerich verbonden en in het voorjaar zal deze lijn worden doorgetrokken naar Arnhem. Voor deze dienst worden er 21 Flirt 3-treinen (waaronder 7 driesysteemtreinen) gebouwd. Op de 17 kilometer die het traject door Nederland voert, moeten de Flirt 3-treinen met 3 verschillende stroomsystemen (1500 V, 15 kV en 25 kV) in combinatie met 3 treinbeveiligingssystemen (ATB, ETCS en PZB) uit de voeten kunnen. Hiervoor wordt een nieuwe werkplaats gebouwd in Duisburg. Abellio NRW heeft in juli 2016 een geslaagd bod uitgebracht op S-Bahn Rhein-Ruhr en de grootste deelconcessie gegund gekregen. Eind 2016 ontving Abellio NRW opnieuw een positieve uitslag op een bod dat zij dit jaar had uitgebracht; zij mag de Ruhr-Sieg-Netz (RSN2)-concessie tot 2034 exploiteren. RSN2 werd de afgelopen 12 jaar reeds door ons uitgebaat en dit was de eerste maal dat we een poging deden om een concessie te behouden, wat ons gelukt is. Dit betekent dat we het netwerk 30 jaar exploiteren, met 18 jaar voor de boeg en 12 jaar achter de rug. Abellio Rail MitteldeutschlandAbellio is bezig haar aanwezigheid in het midden van Duitsland uit te breiden. De treinen van Abellio rijden niet slechts op het elektrische netwerk STS, maar zullen vanaf 2018 ook het dieselnetwerk van Saksen-Anhalt (DISA) exploiteren. Duizenden passagiers kunnen dan met ons in Harz en Börde reizen en tussen de grote steden Erfurt, Magdeburg, Potsdam en Berlijn. Het elektrische netwerk Saale-Thüringen-Südharz en het dieselnetwerk Saksen-Anhalt zijn de grootste netten die ooit aan een regionale spoorvervoeronderneming in Duitsland zijn gegund. DISA gaat in 2018 van start en loopt tot en met 2032. DISA gaat Berlijn met Saksen-Anhalt verbinden. 2016 was het eerste volledige jaar dat Abellio Rail Mitteldeutschland operationeel was, dankzij de exploitatie van het Saale-Thüringen-Südharz-netwerk (STS). Wegens een groot aantal bouwplaatsen op het spoornet stond de punctualiteit onder druk.De concessies in de mobilisatiefase zijn:Rhein-Ruhr-Express (RRX) – RE 1/RE11S-Bahn Rhein-Ruhr (deelconcessie B)Stuttgarter Netz / NeckartalDieselnetz Sachsen-AnhaltStart: December 2018 en medio 2020Start: December 2019Start: Juni 2019Start: December 2018Einde: December 2033Einde: December 2034Einde: December 2032Einde: December 203240.000 reizigers per dag (verwacht)80.000 reizigers per dag (verwacht)25.000 reizigers per dag (verwacht)8.000 reizigers per dag (verwacht)29 treinstellen29 treinstellen43 treinstellen52 treinstellenDe concessies die worden geëxploiteerd, zijn:Emscher-Ruhrtal-NetzRuhr-Sieg-NetzDer Müngstener (S7)Saale-Thüringen-Südhartz-NetzNiederrhein-Netz Start: 2005Start: 2007Start: 2013Start: 2015Start: 2016Einde: 2019Einde: 2019Einde: 2028Einde: 2030Einde: 2028ongeveer 2.000 reizigers per dagongeveer 22.000 reizigers per dagongeveer 13.000 reizigers per dagongeveer 23.000 reizigers per dag19.000 reizigers per dag (geraamd, geen betrouwbare cijfers beschikbaar)96,8% punctualiteit91,6% punctualiteit94,7% punctualiteit91,6% punctualiteitGeen cijfers beschikbaar (start december 2016)3 treinstellen17 treinstellen9 treinstellen35 treinstellen21 treinstellen