Abellio Rail Noordrijn-Westfalen

Eind 2016 werd Düsseldorf via het Niederrhein-Netz (NRN) met Emmerich verbonden en in het voorjaar zal deze lijn worden doorgetrokken naar Arnhem. Voor deze dienst worden er 21 Flirt 3-treinen (waaronder 7 driesysteemtreinen) gebouwd. Op de 17 kilometer die het traject door Nederland voert, moeten de Flirt 3-treinen met 3 verschillende stroomsystemen (1500 V, 15 kV en 25 kV) in combinatie met 3 treinbeveiligingssystemen (ATB, ETCS en PZB) uit de voeten kunnen. Hiervoor wordt een nieuwe werkplaats gebouwd in Duisburg.
Abellio NRW heeft in juli 2016 een geslaagd bod uitgebracht op S-Bahn Rhein-Ruhr en de grootste deelconcessie gegund gekregen. Eind 2016 ontving Abellio NRW opnieuw een positieve uitslag op een bod dat zij dit jaar had uitgebracht; zij mag de Ruhr-Sieg-Netz (RSN2)-concessie tot 2034 exploiteren. RSN2 werd de afgelopen 12 jaar reeds door ons uitgebaat en dit was de eerste maal dat we een poging deden om een concessie te behouden, wat ons gelukt is. Dit betekent dat we het netwerk 30 jaar exploiteren, met 18 jaar voor de boeg en 12 jaar achter de rug. 

Abellio Rail Mitteldeutschland

Abellio is bezig haar aanwezigheid in het midden van Duitsland uit te breiden. De treinen van Abellio rijden niet slechts op het elektrische netwerk STS, maar zullen vanaf 2018 ook het dieselnetwerk van Saksen-Anhalt (DISA) exploiteren. Duizenden passagiers kunnen dan met ons in Harz en Börde reizen en tussen de grote steden Erfurt, Magdeburg, Potsdam en Berlijn. Het elektrische netwerk Saale-Thüringen-Südharz en het dieselnetwerk Saksen-Anhalt zijn de grootste netten die ooit aan een regionale spoorvervoeronderneming in Duitsland zijn gegund. DISA gaat in 2018 van start en loopt tot en met 2032. DISA gaat Berlijn met Saksen-Anhalt verbinden.
2016 was het eerste volledige jaar dat Abellio Rail Mitteldeutschland operationeel was, dankzij de exploitatie van het Saale-Thüringen-Südharz-netwerk (STS). Wegens een groot aantal bouwplaatsen op het spoornet stond de punctualiteit onder druk.

De concessies in de mobilisatiefase zijn:

Rhein-Ruhr-Express (RRX) – RE 1/RE11

S-Bahn Rhein-Ruhr (deelconcessie B)

Stuttgarter Netz / Neckartal

Dieselnetz Sachsen-Anhalt

Start: December 2018 en medio 2020

Start: December 2019

Start: Juni 2019

Start: December 2018

Einde: December 2033

Einde: December 2034

Einde: December 2032

Einde: December 2032

40.000 reizigers per dag (verwacht)

80.000 reizigers per dag (verwacht)

25.000 reizigers per dag (verwacht)

8.000 reizigers per dag (verwacht)

29 treinstellen

29 treinstellen

43 treinstellen

52 treinstellen

De concessies die worden geëxploiteerd, zijn:

Emscher-Ruhrtal-Netz

Ruhr-Sieg-Netz

Der Müngstener (S7)

Saale-Thüringen-Südhartz-Netz

Niederrhein-Netz

Start: 2005

Start: 2007

Start: 2013

Start: 2015

Start: 2016

Einde: 2019

Einde: 2019

Einde: 2028

Einde: 2030

Einde: 2028

ongeveer 2.000 reizigers per dag

ongeveer 22.000 reizigers per dag

ongeveer 13.000 reizigers per dag

ongeveer 23.000 reizigers per dag

19.000 reizigers per dag (geraamd, geen betrouwbare cijfers beschikbaar)

96,8% punctualiteit

91,6% punctualiteit

94,7% punctualiteit

91,6% punctualiteit

Geen cijfers beschikbaar (start december 2016)

3 treinstellen

17 treinstellen

9 treinstellen

35 treinstellen

21 treinstellen