Innovatie Als nationale vervoerder wil NS koploper zijn in duurzame mobiliteit met een aantrekkelijk product. Deze ambitie is een drijfveer voor innovatie en streven we na samen met onze medewerkers, sectorpartners en andere stakeholders zoals leveranciers. We stimuleren elkaar om nieuwe technologieën, diensten en producten te ontwikkelen die onze dienstverlening aan de reiziger verbeteren. We innoveren zowel in bestaande producten, diensten en processen als in nieuwe. Hieronder enkele voorbeelden van innovaties in 2016.Inzet van virtual reality bij onderhoud en opleidingMobiele onderhoudsteams voor FlirtPreventieve onderhoudsensorenNieuwe functionaliteiten in Reisplanner (online en app) en NS International app, zoals Treinradar, treinsamenstelling en plaatsbepaling op perronReizen met mobiel ticket: kopen, inchecken en scannen via smartphoneVerstoringsinformatie in een opvallende gele balk onderaan de overzichtsschermen met vertrekkende treinen op de stationsEerste Mini Service Station op station Didam: unit met toilet, kaartautomaat, incheckmodule, reisinfo en snoepautomaatAmsterdam Regional Travel TicketVernieuwde infobaliesEerste duurzame StationsHuiskamer in BaarnGeanonimiseerd gebruik van Big Data voor reisadviezenInnovatiefondsNS stimuleert (en investeert) startende ondernemers met slimme oplossingen voor de mobiliteit in Nederland. In 2016 heeft NS samen met de ANWB een Smart Mobility Pitch Event in Delft gehouden en organiseerden we met ProRail een ‘matchmaking-event’ voor 100% duurzame stations. Zo kwamen we in contact met kansrijke startups op het gebied van mobiliteit. Met een aantal startups zijn pilotprojecten uitgevoerd, bijvoorbeeld met de winnaar van het event Predict.io over niet vergeten uit te checken. Samenwerking tussen NS en startups kunnen vorm krijgen in een partnership, financiering van de startup of een launching customer. Om in startups te kunnen investeren, startte NS het NS Innovatiefonds. In totaal heeft NS Innovatiefonds € 8 miljoen beschikbaar. NS Innovatiefonds investeerde daarvan eerder € 3 miljoen in het Mainport Innovation Fund II (MIF II) – een samenwerking tussen NS, Havenbedrijf Amsterdam, KLM, Schiphol en TU Delft. In 2016 investeerde MIF II onder andere in Viriciti, een monitoringsplatformgericht op het vergroten van de range van onder andere elektrische bussen.