Schema stakeholderdialoog Onderstaande tabel vat de veelheid aan stakeholderdialogen van NS samen. De nummering verwijst naar de thema’s uit de materialiteitsmatrix. Aard dialoogInhoud dialoog Effecten dialoog op beleid NSEuropees EU-instituten, CER, UIC, ERAInformerend en positiebepalend11 Versterken positie reiziger en behartigen NS-positie als belangrijke personenvervoerder per spoor in Nederland. Vierde Europese Spoorwegpakket, versterken van de interoperabiliteit, ERTMS, toegankelijkheid, verbeteren van de positie van de reiziger, advies hoe het VN-systeem duurzame mobiliteit kan bevorderen Nationaal (NL) Klanten (Consumenten en zakelijk)Informerend, monitoren1, 2, 6, 13 Verbetering dienstverlening, o.a.: •Verlaging van prijzen weekend Vrij en Dal Vrij 1e klas. Dienstregeling en OV-chipkaart, klanttevredenheid, afhandeling klachten en vragen, consumenten portfolio, zakelijke portfolio, samenwerking Bus/Tram/Metro (BTM) bedrijven•Introductie mobile ticketing: met mobiele telefoon treinticket aanschaffen en reizen •Geld terug bij vertraging ook online voor e-ticket •Landelijke uitrol NS Extra (persoonlijk voordeel en alertering bij vergeten check out) •verbeteren informatievoorziening (treinlengte en te korte treinen) •I.s.m. ANWB pilot reizen op rekening consumenten •Deelname studenten in MyOV: persoonlijk voordeel bij spitsspreiding drukke trajecten. •Introductie Gesplitst Betalen: zakelijk en privé reizen met NS Business Card •Introductie NS Business Collectief: vrij reizen voor werknemers tegen tarief op maat gebaseerd op daadwerkelijk gebruik •Pilot Budget Vast: maximaal reisbudget per medewerker AandeelhouderIntensieve betrokkenheid6, 7, 8, 11, 14, 15•Vaststelling financieel beleid en beloning directieministerie van Financiën •Transparante verslaglegging volgens GRI Prestaties NS, rendementseis, remuneratie, strategie, benoemingen, grote investeringen, normrendement van staatsdeelnemingen•Aanpassen governance (statuten) •Strategische heroriëntatie NS •Ierse leasemaatschappij •Buitenlandse activiteitenMinisterie van Infrastructuur en MilieuIntensieve betrokkenheid1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 13, 14 Onder andere: •Vervoerplan 2017 Prestaties NS, HRN-concessie, betrouwbaarheid, vervoercapaciteit, deur-tot-deurreis, HSL–Zuid treindiensten, veiligheid, OV-chipkaart, toegankelijkheid, dienstregeling•Maatregelenpakket aanpak drukke treinen •Convenant Fietsparkeren •Dienstregeling 2017 en 2018 •Besluit hoogfrequent rijden op A2 corridor •Maatregelenpakket sociale veiligheid en High Impact Crime aanpak met Justitie en Veiligheid •onderzoek HSL-ZuidNationale politiekInformerend, intensieve betrokkenheid1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14 Onder andere: •Programma Toegankelijkheid Nieuwe strategie NS, prestaties, HRN-concessie, OV-chipkaart/poortjes, nieuw materieel, internationale verbindingen, wintermaatregelen, (sociale) veiligheid, ERTMS, Fyra, dienstregeling.•Vervoerplan 2017 •Transparantie en level playing field •Extra maatregelenpakket sociale veiligheid •Werkbezoeken nieuw materieelToezichthouders ACM, IL&T, Autoriteit Persoonsgegevens (AP)Betrokkenheid, consulteren (‘guidance’) en informeren4, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15•Verbetering uitvoering en dienstverlening •Bevordering compliance Beantwoorden van standaard en ad hoc informatieverzoeken.•Transparantie Bespreken van actuele onderwerpen zoals het professionaliseren veiligheidscultuur, (markt)issues, toelating van materieel, veiligheidsincidenten, incidentonderzoeken, verduidelijking wet- en regelgeving, privacy)•Positieduiding •Veiligheid op het spoor vergroten ProRailIntensieve betrokkenheid1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 13 Onder andere: •Uitvoering Beter & Meer Lange Termijn Spoor Agenda, Ontwikkeling dienstregeling, prestaties spoorsysteem, beschikbaarheid infrastructuur, veiligheid•Samenwerking t.a.v. seizoenmaatregelen •Samenwerking op het gebied van veiligheid(sbeleid) •Functionaliteit infrastructuur t.b.v. dienstregeling •Introductie ProRail dashboard met dagelijkse prestaties op het spoor •Visie duurzame stationsLocovIntensieve betrokkenheid1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 14 Onder andere:(Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) •Beter treinproduct door het verwerken van dienstregelingssuggesties van consumentenorganisaties Dienstregeling NS, aanpak drukke treinen, tarieven, reisinformatie, OV chipkaart, service aan de reiziger, vervoerplan, klantoordelen, punctualiteit, nieuw materieel, buitendienststellingen, toegankelijkheid, internationale verbindingen, instapzones, HSL-diensten, NS-strategie•Aanpassingen in keuzes m.b.t. reisinformatie en start proces om gedragen visie op reisinformatiemiddelen te ontwikkelen •Beter gedragen prijsbeleidBelangenorganisaties en NGO’s (ook werkgevers)Betrokkenheid, consulteren, informerend5, 6, 12, 13•Snellere implementatie vergroening tractie (i.p.v. 2018 nu 2017) •Uitwerking en uitbreiding Pledge Sustainable Mobility door grote werkgevers Bevorderen duurzame mobiliteit, bijdrage SER-Energie-akkoord, sociaal beleid, MVO, duurzame ambities, Nederlandse Klimaatcoalitie, verduurzaming busvervangend treinvervoer, bijdrage NS aan Sustainable Development Goals•Duurzaamheidsrelatie evenement naar Windpark Westermeerwind •Bijdrage aan Nationale Klimaattop •Springtij NS Duurzaamheidsevent. •Vertaling impactberekening naar investeringsbeslissingen •Bepalen materiële SDG-indicatorenVakbondenIntensieve betrokkenheid4, 12•Implementatie afspraken CAO 2015-2017 en hieruit voortvloeiend HR beleid •Uitvoering Sociaal Plan CAO, sociale veiligheid, pensioenregeling, sociaal plan, personele en sociale consequenties bij organisatieveranderingen, signalen m.b.t. medewerkers-(on)tevredenheid, medewerkers- belangen•Uitvoering pensioenregeling •Implementatie maatregelenpakket sociale veiligheid en uitvoeringsbesluit •DienstregelingLeveranciersConsulteren, onderhandelen, contractafspraken, intensieve betrokkenheid5, 6, 7, 8, 13, 14, 15•Realisatie MVO doelstellingen (door verduurzaming hele keten) •Introductie van nieuwe producten en diensten Innovatie, kosten, duurzaamheid, betrouwbaarheid, prestaties leveranciers (o.a. ICT-diensten), samenwerking met NS, compliance wet- en regelgeving, betaaltermijnen.•Focus op meer waardecreatie voor NS •Focus op betrouwbaarheid en beschikbaarheid van producten en diensten voor bedrijfskritische processen (IT en Onderhoud) •Meer aandacht voor risico’s m.b.t. naleving wet- en regelgeving •Samenwerking en innovatie met partnersMediaInformerend, intensieve betrokkenheidAlle NS-gerelateerde onderwerpen•PositieduidingRegio’s Informerend, onderhandelen, contractafspraken1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 14 Onder andere:(Bestuurders en ambtelijke vertegenwoordigers provincies, metropoolregio’s en gemeenten) •Nieuwe, modernere stations en herontwikkeling stationsomgeving. Kwaliteit treindienst, drukke treinen, punctualiteit,•Nachtnetuitbreiding (her)ontwikkeling bestaande stations, Spoortafels, OV Toekomstbeeld en OV Ontwikkelagenda, dienstregeling, grensoverschrijdend vervoer, OV-chippoortjes, (sociale) veiligheid, ketenafspraken, regionale concessies, geluidoverlast langs het spoor.•Overeenstemming over het plaatsen en versneld ingebruiknemen poortjes •Treinvervangend busvervoer bij buitendienststellingen •Gezamenlijke en landsdelige doelstellingen en OV Ontwikkelagenda’sIntern: centrale ondernemingsraad, decentrale ondernemingsraden, mboZie hfdst NS als werkgever Schema van dialoog tot impactDit schema geeft de cyclus weer van onze stakeholderdialogen en de invloed daarvan op ons beleid.