Strategie en materiële thema’s Onderstaand schema verbindt onze strategie met de materiële thema’s en de kpi’s die daar onder hangen. Ook verbinden we die met onze risico’s. Voor het materiële thema innovatie heeft NS nog geen kpi en risico bepaald.1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sBetere prestaties op het hoofdrailnet, inclusief HSL en daarmee samenhangende internationale treindienstenReiziger op 1, 2 en 3 / klanttevredenheidKlantbeleving1 Marktordening Algemeen klantoordeel7477 Algemeen klantoordeel HSL-Zuid6878 (Sociale) veiligheidSociale veiligheid2 Veiligheid Veiligheidsgevoel van reizigers8187 Toegankelijkheid / betrouwbaarheidToegankelijkheid3 Instroom nieuw materieel Vervoerscapaciteit in de spits98,798,7 Vervoerscapaciteit in de spits aandachttrajecten96,596,8 Vervoercapaciteit HSL-Zuid97,587,6HSL-aanbod Bezettingsgraad Instroom nieuw materieel Bezettingsgraadgeen kpi meer in jv31% Bezettingsgraad dalgeen kpi meer in jv28% Duurzaamheid Duurzame bedrijfsvoering4 Perceptie van NS als duurzaam bedrijftop 10 in 202017 Energie-efficiëntie tractie70%74% Afvalrecycling80% hergebruik in 202033% Punctualiteit / betrouwbaarheidPunctualiteit3 Marktordening, Infracapaciteit, betrouwbaarheid IT % reizigerspunctualiteit90,091,3 % reizigerspunctualiteit aandachttrajecten93,794,3 % reizigerspunctualiteit HSL-Zuid94,093,7 Materieelonttrekking onderhoud1210 Spoorwegveiligheid5 Aantal passages rood sein (NL)5146 Transparantie?Transparantie Verandertrajecten Positie transparantiebenchmarktop 103 Aantrekkelijke en zorgzame werkgeverMedewerkers6 Veiligheid Medewerkersbetrokkenheidgeen 7,3 Medewerkers met een arbeidsbeperking200 vóór 201875 Vrouwen in senior managementgeen30% Positie index beste werkgevergeen kpi19 LTIF7--1,4 Ziekteverzuim5,15,1 Maatschappelijke impact:1Mobiliteit2Sociale veiligheid3Reistijd4Milieu5Veiligheid6Opleiding 7Arbeidsveiligheid1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sStations van wereldklasseVoorzieningen op stationsStationsbeleving Klantoordeel stations68%69,9% 1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sBijdragen aan een betere deur-tot-deurreisDrempelloos reizen van deur tot deurReisinformatie1 Betrouwbaarheid IT Informatie bij ontregelingen75%82% Klantoordeel reisinformatie in de keten78%86% Kwaliteit van aansluitingen op andere vervoerders93,7%94% Maatschappelijke impact:1Reistijd1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sRisicomanagementRisicomanagementRisicomanagement Beheersing significante risico's4x per jaar rapportage100% 1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sFinanciënFinanciële positieFinanciële positie1 Onvoldoende bedrijfsresultaat, Brexit Opbrengsten 5.093 ROE 6,2% Investeringen (in mln. euro's) 791 Maatschappelijke impact:1Bestedingen1. Strategische prioriteiten2. Indicatoren met een kwantitatieve streefwaarde3. Doelstellingen4. Resultaten5. RisicofactorenKernactiviteit en materiële thema’sKPIDoelstelling 2016Bereikt in 2016Risico'sAbellio Activiteiten in Europageen kpi voor beschikbaar nvtnvtScotRail, Brexit