Gebruik van de OV-chipkaart

Dagelijks checken zo’n 600.000 reizigers met hun OV-chipkaart in en uit. De tevredenheid over het reizen met de chipkaart groeide: 86% van de reizigers gaf in 2016 een 7 of meer voor het reizen met de chipkaart tegenover 79% een jaar geleden. De stijging is het gevolg van verbeterde systemen, minder grote verstoringen in 2016 en gewenning aan de OV-chipkaart: ook minder frequente reizigers weten hoe de OV-chipkaart werkt. Verder hebben we op 47 stations de capaciteit van check-in- en check-outpalen vergroot en hebben ze een logischere plek gekregen op het station. De service verbeterde ook: reizigers die zijn vergeten uit te checken kunnen gemakkelijker hun geld terugvragen. Via de dienst NS Extra is het mogelijk een ‘check uit alert’ in te schakelen en het is eenvoudiger om een abonnement te beëindigen.

Meer poortjes in gebruik

Om de veiligheid voor reizigers en medewerkers op stations en in de trein te verbeteren, plaatst NS poortjes op stations. Het aantal stations met poortjes is eind 2016 69. Reizigers geven aan dat ze zich door de poortjes veiliger voelen. Ze zijn er meer van overtuigd dat de poortjes zorgen voor minder zwartrijders. Verder zorgen de poortjes er ook voor dat reizigers niet vergeten om in- en uit te checken.

Klanttevredenheid 2016 over OV-chipkaart